Ubezpieczenie od wszystkich ryzyk budowy – na co należy zwracać szczególną uwagę?
Ubezpieczenie ryzyk budowy (CAR/EAR) jest jednym z kluczowych ubezpieczeń, które pozwalają przedsiębiorcy budowlanemu na minimalizację dużego ryzyka, którą narzuca na niego ustawodawca.
Więcej o tym pisaliśmy w naszych artykułach: tutaj i tutaj.
Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych elementów, które należy przeanalizować przy zawieraniu ubezpieczenia od wszystkich ryzyk budowy (CAR/EAR). Pozwoli nam to na zapewnienie faktycznej ochrony przy realizacji kontraktu.
Klauzule rozszerzające i zawężające ochronę
Szczególnie istotne dla realnego zakresu ubezpieczenia mają włączone do oferty klauzule restrykcyjne i ich treść (nie wszystkie klauzule rozszerzają zakres ochrony, część z nich zawęża i ogranicza odpowiedzialność ubezpieczyciela).
Często pojawiają się w nich zapisy, które powodują konieczność podjęcia przez ubezpieczonego dodatkowych działań.
Przykładami zapisów dotyczących środków zabezpieczenia przeciwpożarowego na terenie budowy, które należy przeanalizować i zmodyfikować (o ile są niemożliwe lub uciążliwe do spełnienia) są:
- Miejsca prowadzenia prac niebezpiecznych pożarowo oraz pomieszczenia sąsiadujące i wszelkie inne, w których mogło wystąpić zagrożenie pożarowe, są kontrolowane po zakończeniu prac. Kontrola jest ponawiana godzinę, a następnie cztery godziny po zakończeniu prac niebezpiecznych pożarowo.
- Składowane materiały powinny być podzielone na części; pojedyncze składowiska winny być oddalone od siebie o co najmniej 50 metrów lub oddzielone ścianami ogniotrwałymi; wszystkie materiały palne, a w szczególności palne ciecze i gazy winny być składowane w bezpiecznej odległości od budowanego lub montowanego obiektu oraz miejsc, w których wykonywane są prace przebiegające z wydzielaniem się ciepła.
Franszyzy redukcyjne
Wysokość franszyz redukcyjnych stanowi określony procent od wysokości szkody. W przypadku znacznej szkody udział własny w wysokości 10% jej wartości może stanowić istotną kwotę.
Suma ubezpieczenia i limity dla poszczególnych ryzyk
Limity dla poszczególnych ryzyk wyrażone w procentach wartości szkody czasami powodują brak wypłaty odszkodowania.
W przypadku kosztów usunięcia skutków szkody zdarza się, że szkoda jest relatywnie niskiej wartości, natomiast koszty usunięcia są już znacznie wyższe.
Przykładem może być sytuacja, w której zalaniu przez wodę z rzeki ulegają garaże podziemne, które nie zostały jeszcze wykończone. Wartość szkody to tylko koszt osuszenia. Koszty usunięcia szkody są natomiast duże – trzeba usunąć muł i błoto, które zostały naniesione przez wodę. Limit kwotowy w tym przypadku sprawdzi się o wiele lepiej.
Krzysztof Gąsiorowski – Broker
Chcesz dowiedzieć się więcej? Przejdź na stronę dotyczącą ubezpieczenia CAR/EAR.