Wezwanie z gwarancji ubezpieczeniowych – co robić?
Nie każde wezwanie musi kończyć się wypłatą z gwarancji ubezpieczeniowej (należytego wykonania umowy, usunięcia wad i usterek, zwrotu zaliczki czy innych).
Nasze doświadczenia pokazują, że udaje się nam „blokować’ wypłaty z gwarancji, znajdować argumenty do odmowy wypłaty, jak również ograniczać wypłacone kwoty.
Po zakończeniu obowiązywania covidowego zakazu wezwań z zabezpieczenia należytego wykonania kontraktów oraz potrącania kar umownych, temat wezwań z gwarancji na nowo spędza sen z powiek niektórym przedsiębiorcom budowlanym.
Wezwanie z gwarancji – weryfikuj spełnienie wszystkich wymogów formalnych!
Zawsze trzeba dokonać wnikliwej analizy spełnienia warunków formalnych. Niekiedy z treści gwarancji wynikają również inne postanowienia, które ograniczają odpowiedzialność gwaranta/ubezpieczyciela (bezsporność należności, wyłączenie kar umownych, odpowiedzialność wyłącznie za kary umowne).
Poza wskazanymi powyżej możliwościami pozostaje jeszcze drogą sądowa – postanowienie o zabezpieczeniu.
Każdy ubezpieczyciel w swoich standardowych wzorach proponuje nieco inną treść, a co za tym idzie, albo inny zakres odpowiedzialności, inną definicje “wypadku gwarancyjnego”, inne wymogi formalne, czy inne możliwości ograniczenia wypłaconej kwoty – co wprost wynika z treści gwarancji.
Oczywiście już bardzo rzadko się zdarza, aby gwarancje ubezpieczeniowe (zwłaszcza zabezpieczenie należytego wykonania umowy) zostało przyjęte przez inwestora bez jakichkolwiek zmian – świadomość w tym zakresie rośnie z każdym rokiem, w niektórych przypadkach aż do absurdalnych postanowień.
W przypadku największych inwestorów państwowych czy korporacji budowlanych – zazwyczaj narzucane są sztywne wzory.
Co jeszcze należy przeanalizować?
Nie znaczy to jednak, że treści gwarancji ubezpieczeniowych zawsze są dopracowane do perfekcji. I to jest moment na wnikliwą analizę:
- Treści gwarancji ubezpieczeniowej.
- Wezwania do zapłaty z gwarancji ubezpieczeniowej.
- Załączników do wezwania.
Dokładna analiza powyższych dokumentów pozwala ocenić, czy znajdują się podstawy do odmowy wypłaty roszczenia.
Nasze doświadczenia pokazują, że nie możemy opierać się wyłącznie na profesjonalizmie towarzystwa ubezpieczeniowego – już nie raz spotkaliśmy się z sytuacją, w której likwidatorowi odpowiedzialnemu za analizę wezwania umykały szczegóły na tyle istotne, że stanowiły zarzut spełnienia braków formalnych. To się naprawdę dzieje.
W końcu ubezpieczyciel ma prawo do wszczęcia postępowania regresowego – i finalnie zakłada, że wypłaconą kwotę odzyska, a nie będzie musiał się później spotykać w sądzie z inwestorem i nadszarpywać swojego zaufania na rynku.
Czy broker może pomóc w wezwaniu?
Zawsze warto, aby taką analizę dokonał podmiot, który “przerobił” kilkanaście wezwań z gwarancji, miał okazje poznać podejście gwarantów oraz któremu znane jest podejście sądów. To znacznie podnosi prawdopodobieństwo uniknięcia wypłaty z gwarancji.
Statystyki niestety nie są zbyt wysokie – zazwyczaj roszczenia są złożone prawidłowo.
Ale kilka procent odmów i tak napawa nas ogromną radością – bo mówiąc wprost – sytuacja rzadko kiedy jest czarno-biała. Niejednokrotnie mamy do czynienia z nadużyciem celu gwarancji, ale wykazanie tego przed ubezpieczycielem jest karkołomne.
Szukamy więc innych sposobów, o których pisałem powyżej.
PS. Ale jak to bywa – kij ma zawsze dwa końce. O ile w relacji GW à Inwestor – im bardziej restrykcyjna gwarancja tym lepiej (dla GW oczywiście), to już w relacji podwykonawca à GW – trzeba uważać, aby samemu nie narazić się na odmowę lub ograniczenie wypłaconej kwoty.
Jakub Mucha – Broker
Czy wiesz, że od 10 listopada 2022 r. powstał obowiązek włączania klauzuli waloryzacyjnej do części umów? Przeczytaj więcej: Nowe zasady waloryzacji. Istotne zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych.