Blog

  • Strona główna
  • Blog
  • Firmy IT tworzące oprogramowanie dla branży lotniczej – kompendium wiedzy o bezpieczeństwie

Firmy IT tworzące oprogramowanie dla branży lotniczej – kompendium wiedzy o bezpieczeństwie

Spis treści

Tworzenie oprogramowania dla branży lotniczej to specjalistyczny proces, który wymaga od firm IT dogłębnego zrozumienia specyfiki tego sektora. Wysokie wymagania dotyczące bezpieczeństwa, precyzji i niezawodności sprawiają, że tworzenie tego typu oprogramowania jest znacznie bardziej złożone niż w wielu innych sektorach. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy, w samym procesie tworzenia oprogramowania lotniczego oraz w ramach dbania o bezpieczeństwo firmy zajmującej się współpracą z branżą lotniczą.  

Część 1 – kluczowe elementy podpisywanej umowy

Dokładna analiza wymagań 
Brak precyzyjnej analizy wymagań stawianych przez kontrahenta może prowadzić do poważnych błędów w projekcie. Wszystkie funkcjonalności muszą być dokładnie zdefiniowane, a wymagania powinny być stale aktualizowane w trakcie trwania projektu. Zabezpiecza to zarówno interesy zamawiającego, jak i wykonawcy projektu.  

SPRAWDŹ JAK U NAS WYGLĄDA

Testowanie i walidacja 
Proces testowania musi być kompleksowy, obejmując testy jednostkowe, integracyjne, systemowe oraz testy bezpieczeństwa i wydajności. Nie można pominąć testów symulacyjnych, które odzwierciedlają rzeczywiste warunki lotnicze. Każdy z tych etapów powinien stanowić nieodłączny element pracy. Pominięcie niewielkiego z pozoru fragmentu może skończyć się poważną tragedią.  

Dokumentacja i zgodność z przepisami 
Kompleksowa dokumentacja techniczna jest niezbędna dla zgodności z normami i regulacjami. Dokumentacja musi być stale aktualizowana i dostępna dla wszystkich interesariuszy. Wymaga to często bardzo dobrej znajomości i specyfiki branży lotniczej. Ale tylko w ten sposób można kompleksowo zadbać o efektywność projektu. 

Szkolenia i wsparcie techniczne 
Wdrożenie oprogramowania to dopiero początek. Niezbędne jest zapewnienie wsparcia technicznego i szkoleń dla użytkowników końcowych, aby maksymalnie wykorzystać potencjał systemu i „wyłapać” ewentualne luki w oprogramowaniu. Im szybciej takie szkolenie się odbędzie, tym lepiej dla samego projektu. 

Część 2 – wieloetapowe negocjacje treści umów 

Często na początkowym etapie wdrażania umowy i prowadzenia negocjacji w zakresie finalnych warunków umowy możliwa jest modyfikacja niektórych punktów, które mogą okazać się kluczowe w momencie pozyskiwania ofert ubezpieczeniowych czy też likwidacji szkody z tytułu roszczeń wniesionych przez zamawiającego. Co warto negocjować w umowie zamawiającym?

Zakres prac i zmiany wymagań 
Jasne określenie zakresu prac i procedur wprowadzania zmian w trakcie trwania projektu jest kluczowe, aby uniknąć nieporozumień i dodatkowych kosztów na późniejszych etapach. Należy pamiętać, że każda a zmiana lub wprowadzenie nowej funkcjonalności wiąże się z dodatkowym czasem niezbędnym na ich wdrożenie – w związku z tym rośnie ryzyko przedłużenia się zakładanego okresu realizacji projektu. W przypadku braku aktualizacji obecnego harmonogramu i ewentualnego wskazania nowych kamieni milowych takie opóźnienia mogą rodzić późniejsze problemy. 

Gwarancje i SLA (Service Level Agreement) 
Negocjuj warunki SLA, które będą definiować poziomy usług, czas reakcji na błędy oraz procedury wsparcia technicznego. Tam, gdzie to możliwe, negocjuj ograniczenia lub całkowite usunięcie kar umownych. Jest to element nieubezpieczalny, który zawsze stanowi ryzyko po stronie wykonawcy.  

Prawa własności intelektualnej 
Ważne jest ustalenie, kto będzie właścicielem kodu źródłowego i innych elementów oprogramowania. Upewnij się, że prawa do dalszego rozwoju i modyfikacji będą jasno określone. Co do zasady – im późniejszy etap przekazania praw własności, tym większe bezpieczeństwo biznesowe po stronie spółki IT.  

Sprawdź też

Własność intelektualna (Intellectual Property/IP) w IT – wszystko, co musisz wiedzieć

Warunki testów i odbiorów 
Warunki przeprowadzania testów odbiorowych oraz kryteria akceptacji oprogramowania powinny być jasno zdefiniowane w umowie. Tego rodzaju ustalenia muszą być potwierdzane pisemnie pod rygorem nieważności.  

Część 3 – Co, poza typową odpowiedzialnością zawodową, można ubezpieczyć w projekcie IT dla branży lotniczej? 

Ubezpieczenie cybernetyczne 
Chroni przed skutkami cyberataków, takimi jak kradzież danych, zainstalowanie złośliwego oprogramowania czy przerwy w działaniu systemu. 

Ubezpieczenie sprzętu i infrastruktury IT 
Może obejmować ochronę sprzętu, serwerów oraz całej infrastruktury IT, która jest wykorzystywana do obsługi danego systemu. 

Dowiedź się więcej

Ubezpieczenie sprzętu elektronicznego od wszystkich ryzyk. Co musisz wiedzieć?

Ubezpieczenie dla firmy IT związanej z branżą lotniczą

Tworzenie oprogramowania dla sektora lotniczego to proces wymagający od firm IT najwyższych standardów pracy, zaawansowanej wiedzy technologicznej oraz pełnego zrozumienia specyfiki tej wymagającej branży. Kluczowe w tym segmencie usług IT jest prawidłowe przedstawienie ryzyka ubezpieczycielom. W tym przypadku nieocenione jest wsparcie doświadczonego brokera specjalizującego się w obsłudze spółek IT. Odpowiednie przedstawienie ryzyka może wpłynąć na zwiększenie liczby uzyskanych ofert oraz znacznie korzystniejsze warunki finansowe udzielanej ochrony.  

Sprawdź, jak możemy ci pomóc!

Piotr Cholewczyński

Piotr Cholewczyński

Dyrektor ds. Ubezpieczeń Majątkowych.

Od niemal dekady działa aktywnie w ubezpieczeniach dla branży IT. Odpowiada za ubezpieczenia majątkowe oraz likwidację szkód.

W ubezpieczeniach od 14 lat.

Może zainteresuje

Cię także: